آدرس : اصفهان، نجف آباد، کمربند شمالی، جنب مرکز فرهنگی کوهستان
آدرس : اصفهان، نجف آباد، کمربند شمالی، جنب مرکز فرهنگی کوهستان

درمان سرطان با سلول بنیادی

درمان سرطان با سلول های بنیادی

جهت درمان اکثر سرطان‌ها از روش‌هایی چون جراحی، شیمی‌درمانی و یا رادیوتراپی استفاده می‌شود. با این حال، گاهی اوقات نمی‌توان سرطان را با درمان‌های معمولی و با موفقیت درمان کرد. در این شرایط پیوند سلول‌های بنیادی ممکن است یک گزینه مناسب باشد. این نوع پیوند سلول‌های بنیادی عمدتاً در درمان انواع مختلف سرطان خون استفاده می‌شود.

از نظر پزشکی نام دقیق این پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز (HSZT) است. پیوند سلول‌های بنیادی به‌تنهایی در واقع درمان سرطان نیست. پیوند سلول‌های بنیادی خون برای جایگزینی سلول هایی است که دوز بالا شیمی‌درمانی قبلاً در مغز استخوان نابود شده بودند. با این حال، برخی از اشکال پیوند سلول‌های بنیادی نیز می‌تواند به مبارزه مستقیم با سلول‌های سرطانی کمک کند. این کار با فعال‌شدن سلول‌های اهداکننده در برابر تعداد کمی از سلول‌های سرطانی باقی‌مانده انجام می‌شود.

در مقابل پیوند سلول‌های بنیادی نیازی به عمل جراحی برای اندام‌های بدن ندارد، بلکه شبیه به انتقال خون مایعی از طریق قطره به بدن منتقل می‌شود. بااین‌وجود، پیوند سلول‌های بنیادی از نظر جسمی و روحی بسیار استرس‌زا است و می‌تواند منجر به عوارض جدی و گاهی اوقات تهدیدکننده زندگی شود. این عمدتاً به دلیل دوز بالا شیمی‌درمانی است.

سلول بنیادی چیست؟

سلول های بنیادی در واقع سلول های نارسی هستند که قدرت ساخت خود و تبدیل شدن و ساخت سلول و بافت های دیگر اندام های بدن را دارند می توانند به انواع سلول های قلبی غضروفی عصبی و… تبدیل شوند

در واقع سلول های پر توان و بسیار قدرتمندی هستند که قادر به ساخت بخش های آسیب دیده ی بدن را در خود دارند.

قوی ترین و پر توان ترین سلول های بنیادی سلول های جنینی هستند که از جنین 14 تا16 روزه گرفته می شود و توانایی ساخت تمامی سلول های بدن یک فرد بالغ را دارد.

سلول های بنیادی از چه قسمت های دیگری قابل استخراج است؟

سلول های بنیادی بند ناف سلول هایی بسیار پر توان و نامیرا هستند در اثر تکثیر زیاد دچار پیری نمی شوند و قادرند بافت هایی که آسیب جدی دیدند را بسازند.پس نگهداری و حفظ سلول های بنیادی بند ناف در مواقعی که فرد نیازمند این سلول ها باشد بسیار کمک کننده و احیا بخش است. جای دیگری که امکان دست یابی به این سلول ها وجود دارد مغز استخوان است که که همان طور که گفته شد دهنده تحت بیهوشی قرار می گیرد و با دسترسی به مغز استخوان این میزان سلول بنیادی با نمونه گیری های زیادی فراهم می شود. محل دیگر سلول های خون محیطی هستند که در این افراد به دهنده داروهایی داده می شود که تعداد سلول ها را به حد بالایی برساند که میزان مورد نظر فراهم شود.سلول هایی که از خون محیطی دریافت می شود باید به تعداد حد نساب رسیده باشد و با بالا بردن تکثیر این سلول ها بدون آسیبی برای دهنده پیوند با موفقیت انجام می شود. در کل داشتن خون بند ناف به نفع فرد خواهد بود.

پیوند سلول‌های بنیادی چگونه کار می‌کند؟

قبل از پیوند سلول‌های بنیادی، پزشکان یک سری آزمایشات را انجام می‌دهند تا تصویر دقیقی از بیماری به دست آورند و مطمئن شوند که وضعیت سلامتی بیمار یک پیوند مجاز است. علاوه بر این، یک لوله نازک به نام کارتر در یکی از رگه‌های بزرگ (ZVK) قرار می‌گیرد.

خود درمان معمولاً با به‌اصطلاح شرطی‌سازی درمانی شروع می‌شود. این بدان معناست که تا حد ممکن سلول‌های سرطانی در بدن باید با کمک شیمی‌درمانی دوز بالا، در صورت لزوم پرتودرمانی و یک سلول قوی از بین بروند.

تهویه درمانی عملکرد مهم دیگری نیز دارد: سیستم ایمنی گیرنده را سرکوب می‌کند و در نتیجه تضمین می‌کند که بدن سلول‌های اهدایی را که از فرد دیگری پیوند زده‌اند پس نمی‌زند. به هر حال، شرطی‌سازی درمانی در نهایت منجر به نابودی همه یا تقریباً همه آنها می‌شود.

درمان سرطان با سلول های بنیادی

چه نوع پیوند سلول‌های بنیادی وجود دارد؟

برای پیوند سلول‌های بنیادی می‌توانید از سلول‌های بنیادی خود یا شخص دیگری استفاده کنید. اما این یک تفاوت مهم است زیرا پیوند از جانب سلول‌های بنیادی شخص دیگری دارای خطرات خاصی است. علاوه بر این، چند روش جدیدتر نیز وجود دارد.

اتولوگ: سلول‌های بنیادی خود

اتولوگ‌ها سلول‌های اولیه نابالغ مغز استخوان هستند که سلول‌های خونی فعال در یک فرد سالم در فرایند تجدید دائمی از آنها رشد می‌کنند. سلول‌های بنیادی سالم قبلاً از مغز استخوان با استفاده از یک ماده پیام‌رسان درون‌زا بسیج شده و سپس توسط یک جداکننده سلولی از خون جمع‌آوری‌شده و منجمد می‌شوند. پیوند به روشی مشابه با انتقال خون انجام می‌شود. سلول‌های بنیادی موجود در پیوند در مغز استخوان مستقر می‌شوند و در آنجا شروع به تکثیر می‌کنند؛ بنابراین شمارش خون پس از چند هفته بهبود می‌یابد. پیوند سلول‌های بنیادی اتولوگ عوارض جانبی شیمی‌درمانی فشرده بر مغز استخوان سالم را دور می‌زند و درعین‌حال تأثیر کامل درمان را روی سلول‌های تومور دارد.

آلوژن: سلول‌های فرد دیگر

یکی پیوند از جانب سلول‌های بنیادی یک اهداکننده به روشی مشابه با اهداکننده اتولوگ عمل می‌کند. در پیوند سلول‌های بنیادی خون آلوژنیک، سلول‌های بیمار با سلول‌های خونی با عملکرد طبیعی اهداکننده جایگزین می‌شوند. سلول‌های بنیادی خون و سلول‌های ایمنی ناشی از اهداکننده نیز می‌توانند با سلول‌های بیمار باقی‌مانده از بیمار مبارزه کنند.

عوارض و عوارض جانبی

هر شکل از پیوند سلول‌های بنیادی مزایا و معایب خاصی دارد. علاوه بر این، عوارضی وجود دارد که می‌تواند با همه اشکال پیوند سلول‌های بنیادی رخ دهد و در نتیجه خطر مرگ در نتیجه درمان را نیز به همراه دارد.

دلیل اصلی این امر این است که به دلیل دوز بالا شیمی‌درمانی عملاً تمام سلول‌های خونی شما از بین می‌روند و نمی‌توانند وظایف خود را برای مدت معینی در بدن انجام دهند. فقط زمانی که پیوند زده شود سلول‌های بنیادی تولید سلول‌های خونی کافی، این مرحله تمام شده است.

باتوجه‌به کاهش تعداد رنگ سفید سلول‌های خونی بدن به‌ویژه در برابر عفونت حساس می‌شود. حتی برای افراد سالم بی‌ضرر است باکتری ها به طور طبیعی روی پوست و بدن یافت می‌شود و می‌تواند باعث عفونت شود. برای جلوگیری از این اتفاق، در اغلب موارد از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

از طریق دوز بالا شیمی‌درمانی خونریزی، مانند خونریزی لثه یا خونریزی بینی، ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات خونریزی جدی‌تری رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این امر، تعداد پلاکت‌های خون به طور مرتب بررسی می‌شود. اگر کمبودی وجود داشته باشد، بدن می‌تواند تزریق خون انجام دهد.

به دلیل سیستم ایمنی سرکوب شده، اکثر افراد در طول درمان به آن دچار می‌شوند التهاب در دهان (موکوزیت). این اثر نامطلوب بیشتر توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود و برای اکثر افراد بسیار ناراحت‌کننده و دردناک است. می‌تواند بلع را سخت کند و لذت غذا خوردن را به‌طورجدی مختل کند. ریزش مو نیز یکی از پیامدهای احتمالی درمان است.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

fa_IR