آدرس : اصفهان، نجف آباد، کمربند شمالی، جنب مرکز فرهنگی کوهستان
آدرس : اصفهان، نجف آباد، کمربند شمالی، جنب مرکز فرهنگی کوهستان

انواع نارسایی تنفسی

انواع نارسایی تنفسی

نارسایی تنفسی زمانی اتفاق می افتد که مویرگ ها یا رگ های خونی کوچک اطراف کیسه های هوایی شما نتوانند دی اکسید کربن را به درستی با اکسیژن مبادله کنند. این بیماری می تواند حاد یا مزمن باشد. نارسایی حاد تنفسی زمانی ایجاد می شود که مایع در کیسه های هوای ریه ها جمع شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ریه های شما نمی توانند اکسیژن را در خون شما آزاد کنند. به نوبه خود، اندام های شما نمی توانند به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن برای عملکرد داشته باشند. اگر ریه های شما نتوانند دی اکسید کربن را از خون شما خارج کنند، دچار نارسایی تنفسی حاد می شوید.

نارسایی حاد تنفسی یک وضعیت کوتاه مدت است. نارسایی حاد تنفسی به طور ناگهانی رخ می دهد و معمولاً با یک اورژانس پزشکی درمان می شود. در اغلب موارد، نارسایی حاد تنفسی اگر به سرعت درمان نشود، ممکن است منجر به مرگ شود.

نارسایی حاد تنفسی

وقتی ریه دیگر نمی‌تواند به میزان کافی به تبادل گازهای تنفسی بپردازد، نارسایی حاد تنفسی پیش می‌آید. این وضعیت در صورت عدم درمان، منجر به مرگ بیمار می‌شود. به نارسایی تنفسی همراه با عدم توانایی در اکسیژن رسانی، نارسایی تنفسی همراه با هیپوکسمی گفته می‌شود (نوع ۱).  در صورتی که نارسایی تنفسی همراه با ناتوانی در انجام تهویه باشد، نارسایی تنفسی همراه با هیپرکاربی نامیده می‌شود (نوع ۲). این اختلالات، به ترتیب خود را به صورت تغییر در فشار نسبی اکسیژن شریانی (Pao۲) و فشار نسبی دی اکسیدکربن شریانی (Paco۲) شان می‌دهند.

نوع اول نارسایی تنفسی

در نوع ۱ نارسایی تنفسی، هیپوکسی بدون هیپرکاربی وجود دارد و به دلیل بیماری‌های بینابینی ریه (مثل پنومونی، آمفیزم)، بیماری‌های پارانشیم ریه ناشی از بهم خوردن جور شدن V / Q یا بیماری‌های عروقی ریه مثل آمبولی ریه رخ می‌دهد.

نوع دوم نارسایی تنفسی

در نارسایی تنفسی نوع ۲، به دلایل متفاوتی مثل بیماری راه‌های هوایی، کاهش رانه تنفسی و اختلالات قفسه سینه، تهویه ناکافی است. تهویه ناکافی سبب هیپوکسی همراه با هیپرکاربی می‌شود.

مقادیر  Pao۲ و Paco۲ که نارسایی تنفسی برحسب آنها تعریف می‌شود تا حدی اختیاری هستند ولی اگر در مریضی که از هوای اتاق تنفس می‌کند، Pao۲ کمتر از mmHg 60 یا Paco۲ بالاتر از mmHg 45 باشد، نارسایی واضح تنفسی وجود دارد. توجه به این نکته حایز اهمیت است که این  مقادیر نه معادل با نیاز به تهویه مکانیکی هستند و نه شیب فشار جدیده معکوس شده از حبابچه‌ها به راه‌های برطرف کننده نیاز به تهویه مکانیکی می‌باشند.

انواع نارسایی تنفسی

علائم نارسایی حاد تنفسی چیست؟

علائم نارسایی حاد تنفسی به علت زمینه ای آن و میزان دی اکسید کربن و اکسیژن در خون شما بستگی دارد. افرادی که سطح دی اکسید کربن بالایی دارند ممکن است دچار گیجی و تنفس سریع و پی در پی شوند. افرادی که سطح اکسیژن پایینی دارند در تنفس ناتوان هستند و پوست و نوک انگشتان یا لب های آنان آبی رنگ می شود. افراد مبتلا به نارسایی حاد ریه ها و سطح اکسیژن پایین ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • اضطراب
  • تپش قلب
  • بی قراری
  • تعریق زیاد
  • خواب آلودگی
  • تنفس سریع و سطحی
  • از دست دادن هوشیاری
  • ضربان نامنظم قلب (آریتمی)

چه کسانی در معرض نارسایی حاد تنفسی هستند؟

ممکن است در معرض نارسایی حاد تنفسی باشید اگر:

  • دخانیات مصرف می کنید.
  • دارای سیستم ایمنی ضعیف هستید.
  • سابقه خانوادگی بیماری یا شرایط تنفسی داشته باشید.
  • صدمه ای به ستون فقرات، مغز یا قفسه سینه وارد شود.
  • مشکلات تنفسی مزمن (طولانی مدت) مانند سرطان ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا آسم

تشخیص نارسایی حاد تنفسی

نارسایی حاد تنفسی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. ممکن است برای کمک به تنفس و جلوگیری از مرگ بافت در اندام ها و مغز، اکسیژن دریافت کنید. بعد از اینکه پزشک شما را تثبیت کرد، اقدامات خاصی را برای تشخیص وضعیت شما انجام می دهد، مانند:

  • انجام معاینه فیزیکی
  • از شما سوالاتی مربوط به سابقه خانوادگی یا بیماری پرسیده می شود.
  • برای بررسی ناهنجاری های ریه، اشعه ایکس قفسه سینه تجویز می کند.
  • سطح اکسیژن و دی اکسید کربن بدن را با دستگاه پالس اکسی متری و آزمایش گاز خون شریانی بررسی می کند.
درمان نارسایی حاد تنفسی

درمان معمولاً به هر بیماری زمینه ای که ممکن است داشته باشید، بستگی دارد. سپس پزشک نارسایی تنفسی شما را با گزینه های مختلف درمان می کند. پزشک ممکن است داروهای ضد درد یا داروهای دیگر را برای تنفس بهتر به شما تجویز کند. اگر هیپوکسمی خفیف باشد، ممکن است کپسول اکسیژن دریافت کنید تا به شما در تنفس بهتر کمک کند.

اگر نمی توانید به تنهایی تنفس کافی داشته باشید، پزشک ممکن است یک لوله تنفسی را در دهان یا بینی شما قرار داده و لوله را به دستگاه تنفس متصل کند تا به شما در تنفس کمک کند. در صورت نیاز به کمک طولانی مدت از ونتیلاتور، ممکن است تراکئوستومی(عملی که راه هوایی مصنوعی در نای ایجاد می کند) انجام شود. شما ممکن است اکسیژن را از طریق یک مخزن اکسیژن یا ونتیلاتور دریافت کنید تا به شما در تنفس بهتر کمک کند.

اگر درمان مناسب برای بیماری زمینه ای خود دریافت کنید، بهبود عملکرد ریه را مشاهده خواهید کرد. همچنین ممکن است نیاز به توانبخشی ریوی داشته باشید که شامل ورزش درمانی، آموزش و مشاوره است. نارسایی حاد تنفسی می تواند باعث آسیب طولانی مدت به ریه ها شود. اگر علائم نارسایی تنفسی را تجربه می کنید، باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

fa_IR