آدرس : اصفهان، نجف آباد، کمربند شمالی، جنب مرکز فرهنگی کوهستان
آدرس : اصفهان، نجف آباد، کمربند شمالی، جنب مرکز فرهنگی کوهستان

تنگی مجرا یا دریچه بینی

تنگی مجرا یا دریچه بینی

تنگی مجرای بینی یکی از شایع‌ترین علل انسداد جریان هوای بینی می باشد که یک اختلال تنفسی است و منجر به گرفتگی شدید بینی، خر و پف، تنفس از دهان، خشکی دهان و دشواریهای دیگر می شود. در واقع عوارض این نوع اختلال محدود به مشکل تنفس نمی شود و به مرور بر قلب و ریه ها و سیستم داخلی بدن نیز تأثیر منفی می گذارد. اکثر پزشکان نیز تنگی دریچه بینی را به عنوان دلیل اصلی مشکلات سینوسی در نظر نمی‌گیرند. بنابراین بهتر است بیمار همه علائم بیماری را برای پزشک متخصص گوش و حلق و بینی به طور دقیق شرح دهد.

مجرای بینی چیست؟

در واقع در هر طرف بینی یک دریچه بینی داخلی و یک دریچه خارجی وجود دارد. دریچه‌های بینی، بخشی از بینی هستند که باریک‌ترین قسمت در راه هوایی بینی می‌باشند. این دریچه‌ها در نواحی وسط و پایین بینی وجود دارند. دریچه خارجی شامل چهار بخش است:
  • سپتوم قدامی
  • دیواره جانبی بینی
  • سر مخروط پایین
  • روزنه گلابی شکل استخوانی

دریچه داخلی شامل دو بخش است:

  • سپتوم (تیغه) بینی از زیر استخوان‌های بینی تا نزدیکی نوک بینی
  • غضروف جانبی بالایی که از تیغه میانی زیر استخوان بینی در هر طرف گسترش می‌یابد.

اغلب جریان هوای محدودی در مجاری بینی وجود دارد، زیرا باریک‌ترین قسمت راه هوایی بینی هستند و معمولا دریچه برای محدود کردن جریان هوا کار می‌کند. تنگی دریچه بینی وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که دریچه بینی ضعیف شده یا باریک شود. این وضعیت اغلب بعد از رینوپلاستی مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا بروز آن به هر گونه اصلاح یا تغییر در ساختار اصلی بینی حساس است. تنگی مجرای بینی باعث افزایش مقاومت در هنگام تنفس، شبیه به احساس عدم توانایی در کشیدن هوای کافی برای تنفس مناسب است.

تنگی مجرا یا دریچه بینی

تنگی مجرا یا دریچه بینی

علت تنگی مجرای بینی چیست؟

تنگی مجرای بینی زمانی رخ می‌دهد که دریچه بینی ضعیف شده یا باریک شود. تنگی دریچه بینی سبب افزایش مقاومت در هنگام تنفس می شود که شبیه به احساس ناتوانی در کشیدن هوای کافی برای تنفس مناسب است.

شایع ترین علل تنگی مجرای بینی عبارتند از:

  • انجام رینوپلاستی در گذشته (از جمله برداشتن قوز بینی)
  • کوچک کردن بیش از حد بینی در عمل رینوپلاستی
  • ضربه خوردن یا شکستگی بینی ( زیرا باعث التهاب، بافت متورم یا بافت اسکار بیش از حد و در نتیجه تنگی مجرا می‌شود.)
  • نقص مادرزادی در غضروف بینی (مثلاً سوراخ‌های باریک بینی، یا کولوملای پهن)
  • انحراف بینی
  • پیری (روند پیری به طور طبیعی موجب ضعف در ساختار کلی بینی می‌شود.)

 

علائم تنگی مجرای بینی

  • گرفتگی شدید بینی و مشکل در تنفس از داخل بینی
  • انسداد بینی و راه‌های عبور سینوس

درمان

اگر دچار پیچ خوردگی بینی یا بد شکلی V  معکوس نیستید و تنفس شما برای شما قابل قبول است، لازم نیست کاری انجام دهید. اگر بعدا نظرتان عوض شد، با صبر کردن آسیب بیشتری به بینی وارد نخواهید کرد.

باز کننده دریچه بینی

گاهی اوقات بیماران درمان از طريق یک متسع کننده بینی را انتخاب می‌کنند. این مکانیزم، که عمدتا در شب استفاده می‌شود، کمک می‌کند تا به صورت دستی دریچه‌های بینی را بسط دهید و اغلب در قالب نوارهای صاف تنفسی فروخته می‌شوند، که همچنین توسط ورزشکاران و بیماران آپنه خواب مورد استفاه قرار می‌گیرد. مخروط‌های بینی را می‌توان در داخل سوراخ‌های بینی قرار داد تا دریچه‌ها باز شوند.

دارو

اسپری‌های ضد انعقادی و استروئیدی بینی می‌توانند مخاط بینی را کاهش داده و برای بهبود تنفس، دریچه‌های بینی را به اندازه کافی باز کنند. باید مراقب بود که بیش از 3 روز متوالی از اسپری بینی افریون (اکسیمتازولین) استفاده نشود، زیرا ممکن است منجر به گرفتگی شدید مجدد شود.

جراحی دریچه بینی

 

پزشکان و محققان پزشکی معتقدند که عمل جراحی دائمی‌ترین و موثرترین روش درمان برای تنگی دریچه بینی است. اگر تنگی مجرای بینی موجب ایجاد نشانه‌های قابل توجهی شود، ممکن است به جراحی بزرگ کردن دریچه داخلی بینی نیاز باشد. این جراحی نیازمند استفاده از پیوند گسترش دهنده غضروف است که بین غضروف جانبی بالایی و تیغه بینی قرار می‌گیرد. این پیوند لبه بالایی و پایینی غضروف جانبی بالایی سپتوم را به هم متصل می‌کند. این عمل باید انحراف معکوس V را کاهش داده یا از بین ببرد، اما ممکن است طاق میان بینی را نیز گسترش دهد. افرادی که دارای تنگی شدید دریچه خارجی بینی هستند ممکن است نیاز به پیوند غضروف متفاوتی برای تقویت دیواره ضعیف بینی داشته باشند. معمولا پیوند بسط دهنده بالی شکل استفاده می‌شود. پیوندهای افزایش غضروف بالی شکل، گرافت‌هایی هستند که برای تقویت راه هوایی بینی در قسمت تنگی سوراخ بینی استفاده می‌شوند. به طور معمول، گرافت‌های بال مانند در بخش‌های جراحی زیر جلدی در ضعیف‌ترین قسمت غضروف‌های جانبی پایین قرار می‌گیرند. پیوندهای بسط دهنده بالی شکل می‌تواند از تیغه بینی، دنده یا غضروف گوش تشکیل شده باشد. با این حال، غضروف گوش، اغلب به شکل منحنی شکل می‌گیرد و آن را انتخاب ایده‌آلی برای بیماران دچار تنگی قابل توجه بینی می‌کند. تنگی دریچه بینی ممکن است پیچیده باشد و لازم است پزشک در روش‌های مختلف متبحر باشد تا در ترمیم آن موفق شود. اما برای افرادی که دچار تنگی دریچه بینی هستند، این فرآیند می‌تواند واقعا تغییر دهنده زندگی آن‌ها باشد.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

fa_IR