آدرس : اصفهان، نجف آباد، کمربند شمالی، جنب مرکز فرهنگی کوهستان
آدرس : اصفهان، نجف آباد، کمربند شمالی، جنب مرکز فرهنگی کوهستان

مشکلات لوزه سوم

مشکلات لوزه سوم در کودک

لوزه چیست؟

لوزه سوم عبارت است از یک نسج لنفاوی بدون کپسول در داخل حلق بینی. لوزه سوم در انتهای حلق بینی قرار دارد و نقش آن تأمین ایمنی بدن می‌باشد. اگر در مواردی مشکلاتی برای بچه به دنبال بزرگ شدن آن ایجاد شود، می‌توان با عمل جراحی نسبت به خارج کردن آن اقدام کرد. در اصطلاح عامیانه به این لوزه، لوزه سوم گویند، چون در حلق دو لوزه اصلی وجود دارد و این قسمت از نسج لنفاوی که بعد از دو لوزه ذکر شده قرار دارد به نام لوزه سوم خوانده می‌شود.

عملکرد لوزه

لوزه‌ها یک زنگ خطر برای بدن می‌باشند زیرا هر مشکلی که در بدن رخ دهد و یا بدن عفونتی داشته باشد سریعاً از خود واکنش نشان می‌دهند. َ لوزه‌ها در هر شرایطی مثل سرماخوردگی و ایجاد عفونت به شدت متورم شده و همچنین تنفس را دچار مشکل می‌کند.

لوزه سوم

لوزه سوم نیز یک بافت لنفاوی دفاعی است که در منطقه حلق و پشت بینی قرار گرفته است و در وضعیت طبیعی به عنوان یک نیروی دفاعی بدن در منطقه حلق واقع شده است. لوزه سوم گاهی بدلیل عفونت‌های مکرر یا بزرگی انسدادی، مشکلاتی را برای کودک ایجاد می‌کند.

مشکلات لوزه سوم در کودک

با بزرگ شدن لوزه سوم در یک طفل شیر خوار تنفس دهانی پیدا می‌کند و امکان تنفس از راه بینی محدود می‌شود به این ترتیب با تنفس دهانی، کودک خرخر شبانه پیدا کرده و در صبح لب‌هایش خشک می‌شوند ودر بعضی مواقع بدلیل فشار لوزه سوم به منطقه حلق، کودک دچار مشکل شنوایی می‌شود و بدلیل اینکه گوش سنگین است نگاه کودک بصورت بهت‌زده می‌باشد. گاهی اوقات دلیل مشکلات شنوایی برای کودک فقط بزرگ بودن لوزه نیست و عفونت‌های مکرر در لوزه سوم می‌تواند یکی دیگر از عوامل کاهش شنوایی در کودک باشد.

بدلیل اینکه افت شنوایی بصورت تدریجی اتفاق می‌افتد و عفونت آن حاد نمی‌باشد لذا بعضی از خانواده‌ها در مورد این عفونت سهل انگاری می‌کنند به این ترتیب که عدم مراجعه به پزشک و عدم پیگیری مشکلات شنوایی کودک مزمن می‌شود وگاهی آنقدر طولانی می‌شود که درسنین ورود به مدرسه یا حتی مهد کودک ها تشخیص داده می‌شود.

عوارض لوزه سوم

عوارض بلندمدت

یکی از مشکلاتی که در آینده برای این کودکان (که درمان به موقع حجیم‌شدگی لوزه سوم را دریافت نکرده‌اند) ایجاد می‌شود، فشارخون اولیه است. وقتی تنفس هنگام خواب کافی نیست و بافت‌های بدن کمبود اکسیژن دارند، قلب برای جبران خون بیشتری را پمپاژ می‌کند. این عمل باعث افزایش فشار در قوس آئورت قلب می‌شود که نهایتاً به افزایش فشار خون منتهی خواهد شد. شب‌ادراری در کودکان واکنشی به این اختلال است.

عوارض کوتاه‌مدت

بعضی از این عوارض خیلی زود آشکار می‌شوند؛ اولین تغییر، اختلال در خواب به علت انسداد بینی و کمبود اکسیژن است که باعث می‌شود کودک از راه دهان تنفس کند. زیر چشمان اغلب این کودکان پف‌آلود است. بی‌خوابی‌ها و تقلای شبانه و خرخر، باعث خستگی و چرت زدن در طول روز و بی‌اشتهایی و نداشتن رشد کافی کودک خواهد شد. آبریزش از دهان در برخی از آن‌ها، شب ادراری، التهاب گوش و التهاب سینوس، از دیگر علامت‌های شاخص بزرگی لوزه سوم هستند.

درمان

جراحی لوزه سوم

برای همه بیماران دچار لوزه سوم بزرگ، الزاماً جراحی لازم نیست مگر اینکه پزشک به این نتیجه برسد که لوزه سوم باید برداشته شود. در این صورت اگر در انجام جراحی تعلل شود، تبعات آن در آینده با بیمار خواهد ماند که معمولاً جبران‌ناپذیر است یا راه‌های درمانی بسیار پرهزینه‌ای دارند. زمان مناسب جراحی وقتی است که کودک ۱۰ هفته از عمرش سپری شده و ۱۰ کیلوگرم وزن دارد و هموگلوبین خونش ۱۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. برداشتن لوزه سوم ممکن است با جراحی‌های دیگری توام شود. وقتی کودک مدام دچار التهاب گوش هم باشد، در همان حین که لوزه سوم برداشته می‌شود، لوله‌ای در گوش تعبیه می‌کنند که ترشحات داخل آن تخلیه شود. این جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد. جراحی پایه در گوش، گلو و بینی است و زمان زیادی طول نمی‌کشد و بعد از عمل هم بیمار خیلی زود به وضعیت طبیعی برمی‌گردد و می‌تواند مایعات و غذای نرم مصرف کند.

درمان بدون جراحی

البته گروهی از بچه‌ها هستند که ممکن است آن‌ها را با یک روش جدید که نه دارویی است و نه جراحی، بتوانیم درمان کنیم. در این کودکان ممکن است بتوانیم حجم لوزه سوم را بدون بیهوشی با روش‌هایی مثل استفاده از امواج رادیوفرکانس کم کنیم.
این کار مزایایی دارد که مثل عمل جراحی خونریزی ندارد، احتیاجی به بیهوشی و مراقبت‌های بعد از عمل جراحی لوزه هم ندارد. علاوه بر این که بافت‌های طبیعی هم مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد و استرس کودک هم در مورد جراحی و اتاق عمل از بین خواهد رفت. به این ترتیب تعداد عمل‌های جراحی در مورد لوزه سوم را می‌توانیم به حداقل ممکن برسانیم.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

fa_IR