آدرس : اصفهان، نجف آباد، کمربند شمالی، جنب مرکز فرهنگی کوهستان
آدرس : اصفهان، نجف آباد، کمربند شمالی، جنب مرکز فرهنگی کوهستان

آب مروارید چیست

آب مروارید چیست؟

آب مروارید یا کاتاراکت به تیره و کدر شدن عدسی چشم ها (عدسی چشم در قسمت میانی کره چشم قرار دارد و وظیفه آن این است که باعث تمرکز نور بر روی شبکیه می شود) که ممکن است سبب تاری چشم و یا عدم وضوح دید که بیشتر در هنگام مطالعه و رانندگی و نیز دیگر امور روزانه است گفته می شود. متداول ترین نوع آب مروارید را می توان وابسته به سن که اکثرا افراد بالای 65 سال هستند تلقی کرد. کاتاراکت یا آب مروارید که از کاهش درجه شفافیت عدسی چشم ایجاد می شود، یک مسیر طبیعی از گذر زمان است که به دلیل افزایش سن این بیماری نیز افزایش پیدا می کند. عدسی چشم قسمتی از ساختمان چشم است که بسیار شفاف و بدون هیچ گونه رگی می باشد و با قطر تقریبی 9 میلی متر و نیز ضخامت 4 میلی متر است.

علت آب مروارید چیست؟

 

عدسی چشم دارای ساختار منحصر به فردی است که به دلیل افزایش سن یا دلایل دیگر آسیب‌پذیر می‌شود. بر خلاف سایر ساختار اپیتلیومی بدن، عدسی‌ها نمی‌توانند سلول‌های غیر قابل حیات خود را از بین ببرند. این سلولها به مرور در مرکز لنز فشرده شده و شفافیت خود را از دست می‌دهند.
بیماری زایی آب مروارید ممکن است به نوع آن مربوط باشد:

آب مروارید وابسته به سن

سن بالا عامل اصلی آب مروارید است. پاتوژنز آن مربوط به اثرات تخریبی پیری بر روی ساختار سلولی است. برخی از همبستگی‌های آناتومیکی و فوق ساختاری کدورت لنز شناخته شده است، اگرچه مکانیسم‌های دقیق بیماری‌زایی مشخص نیست. شواهد اپیدمیولوژیک و تجربی نشان می‌دهد که توهین اکسیداتیو عکس ، شاید با مواد سمی یا حساس کننده تقویت شده باشد، نقش دارد. مانند بیماری ماکولای چشم که این بیماری نیز وابسته به سن رخ می دهد.

آب مروارید غیر وابسته به سن

 این نوع آب مروارید اغلب در اثر ضربه، یووتیس، اسکلریت (به ویژه اسکلریت نکروزان)، تابش تومور داخل چشم، تأثیر متابولیک بیماریهای سیستمیک مانند دیستروفی میوتونیک، استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی یا برخی فنوتیازینها و آنتی کولین استرازهای موضعی (آب مروارید سمی) ایجاد می‌شود.

چگونه آب مرواريد تشخيص داده ميشود؟

معاينه دقيق توسط چشم پزشك ميتواند وجود و وسعت آب مرواريد، و همچنين هر گونه مشكل ديگري كه باعث كاهش ديد يا ناراحتي مي شود را مشخص كند. ممكنست علل ديگري علاوه بر آب مرواريد بويژه مشكلات پرده شبكيه و يا عصب بينايي باعث كاهش ديد شود. چنانچه اين مشكلات وجود داشته باشد، بعد از عمل آب مرواريد ممكنست ديد كامل به دست نيايد. در صورتيكه اين مشكلات شديد باشد، حتي عمل آب مرواريد نيز ممكنست باعث بهبود ديده نشود. چشم پزشك ميتواند به شما بگويد كه چقدر احتمال دارد اين مشكلات در چشم شما وجود داشته باشد

درمان آب مروارید

در مرحله اولیه درمان آب مروارید، بینایی بیمار با استفاده از عینک، عدسی های بزرگ نما و نورهای قوی بهبود می یابد، اما گاهی اوقات ممکن است این گونه تدابیر کمک کننده نباشد، فیکو (جراحی آب مروارید چشم) تنها راه درمان می تواند باشد که فقط با خارج کردن عدسی کدر است که می تواند جایگزین مناسبی با عدسی مصنوعی باشد. فیکو نام دیگر و اصطلاح پزشکی درمانی آب مروارید می باشد.

آب مروارید یا کاتاراکت زمانی نیاز به عمل جراحی آب مروارید یا کاتاراکت چشم (فیکو) دارد که با اختلال بینایی، انجام فعالیت های شغلی و یا روزمره مانند رانندگی، مطالعه و تماشای تلویزیون را مختل می کند.

مراقبت های قبل از عمل کاتاراکت یا آب مروارید

قبل از عمل آب مروارید چشم حتما استحمام کنید.

صبحانه ی سبکی میل نمایید.

از لباس های تمیز استفاده کنید.

قبل از عمل آرایش نکنید.

قرص آسپرین بچه با مجوز چشم پزشک یک هفته قبل از عمل متوقف شود.

می توانید از تمام قرص های خود را به جز قرص آسپرین مصرف کنید.

مراقبت های بعد از عمل کاتاراکت یا آب مروارید

روز بعد از عمل کاتاراکت چشم در هنگام ویزیت توسط پزشک یا همکار پانسمان از روی چشم باز می شود.

بعد از عمل باید از شستشوی ناحیه اطراف چشم عمل شده خودداری کرد.

اگر مجبور شدید چیزی را از روی زمین بردارید نباید از ناحیه کمر خم شوید، باید بنشینید و جسم را بردارید.

به مدت 6-5 روز در هنگام خواب و یا در هنگام خارج شدن از منزل باید از محافظ چشمی پلاستیکی که شیلد نام دارد استفاده کنید.

تا چند روز شاید دچار تاری دید بعد از عمل آب مروارید شوید که به مرور از بین می رود.

بعد از عمل کاتاراکت از مالیدن چشم به مدت یک هفته خودداری نمایید.

اگر چشم شما نیاز به شستشو داشت حتما باید از آب جوشیده ملایم و گاز استریل استفاده نمایید.

اگر چشمان شما بعد از جراحی آب مروارید قرمز شد یا درد شدید داشت حتما در اسرع وقت با کلینیک چشم پزشکی مراجعه نمایید.

یک هفته بعد از عمل کاتاراکت رانندگی امکان پذیر خواهد بود.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

fa_IR